STF 2024: Figuring Age
Boglarka Börcsök, Andreas Bolm
Kontseptsiooni autorid ja koreograafid: Boglárka Börcsök ja Andreas Bolm
Tantsijad: Éva E. Kovács, Irén Preisich, Ágnes Roboz
Esitaja: Boglárka Börcsök
Valgus- ja helikujundaja: Andreas Bolm
Kostüümeerija ja stsenograaf: Boglárka Börcsök ja Andreas Bolm
Video autor: Andreas Bolm ja Boglárka Börcsök (toimetus), Lisa Rave (operaator), Elisa Calosi (produktsiooni juht)
Video tellija: Montag Modus/ MMpraxis
Inglisekeelne tõlge: David Robert Evans
Produtsendid: Boglárka Börcsök ja Andreas Bolm
Toetajad: Goethe Instituut
Esietendus: 12.11.2021, Moving in November festivalil Helsingis
Kestus: 40 – 45 min (etendus) + 15 min (video-installation)
Keel: Inglise
2. oktoobri etendusele järgneb kunstnikuvestlus, mida viib läbi Külli Roosna
“Figuring Age” on põlvkondadeülene, kaasahaarav ja kummitav lavastus-installatsioon, mis asetub filmi, tantsu ja teatri vahelisele piirile.
Etenduse külastajad saavad osaks fiktiivsest viirastuslikust kohtumisest kolme 90–101 aasta vanuse tantsijaga Éva, Irén ja Ágnese, kes olid osaks 1930. aastate Ungari kaasaegset tantsu arengust. Tantsijate kodudes filmitud salvestiste põhjal on lavastajad loonud filigraanse koreograafia, milles Boglraka Börcsöki kehastatud keha ja hääle kaudu naasevad peategelased taas lavale.
Portreteerides kolme Ungari endist priimabaleriini läbi nende valikute, et tulla toime ja saada hakkama Ungaris toimunud 20. sajandi sotsiaal poliitiliste muutuste keerises, pööravad lavastajad tähelepanu, kuidas meie kehadesse ja liikumistesse on salvestunud elu jooksul läbi elatud vastupidavus, vaikus ja trauma.
Boglárka Börcsök (*1987) on koreograaf ja etenduskunstnik, kes kasvas üles Rumeenia ja Serbia piiril Ungari kaguosas. Ta on õppinud kaasaegset tantsu Anton Bruckner Ülikoolis Linzis ja P.A.R.T.S.-is (Performing Arts Research and Training Studios) Brusselis. Hetkel tegutseb Berliinis ja Budapestis.
Tema looming tugineb arhiiviuuringutele, isiklikele kohtumistele ning kuulamise ja vaatamise praktikale. Teda huvitab, kuidas mälu ja ajalugu ei ole kättesaadavad mitte ainult arhiividest, vaid saavad väljenduda ka häälte, žestide ja liigutuste kaudu, kui kaasajas kooseksisteeriva mõõtmena. Tantsija ja etendajana on ta osalenud Tino Sehgali töös documenta (13) Stedelijk ja KIASMA – Kaasaegse Kunsti Muuseumis. Börcsök on juba mitu aastat esinenud ja teinud koostööd Eszter Salamoniga tema tunnustatud sarjas MONUMENT, mida näidatakse muuhulgas Ruhr Triennaalil, Pompidou keskuses, Festival d’Avignonis, Kunstenfestivaldesartsis ja Tanz im Augustis. Alates 2016. aastast on ta kaasa teinud mitmes Boris Charmatzi/Terraini raamatus 20 tantsijat XX sajandile. Praegu tuuritab ta Ligia Lewise tantsulavastusega Still Not Still.
Filmitegija ja produtsent Andreas Bolm (*1971) on sündinud Könis Saksamaal ungarlasest ema ja sakslasest isa lapsena. Peale muusiku ja helitehnikuna töötamist Inglismaal Mancesteris alustas ta fotograafia, heli ja video eksperimentidega. Ta õppis filmi Praha filmiakadeemias FAMU ja Müncheni televisiooni- ja filmiülikooli dokumentaalosakonnas.
Andreas töötab praegu nii Saksamaal, Ungaris kui Prantsusmaal. Tema filmid kujutavad inimesi nende sotsiaalses ja perekondlikus keskkonnas, uurides õhikest piiri dokumentalistika ja fiktsiooni vahel. Tema teoseid on näidatud paljudel festivalidel üle maailma. Lühifilmi Jaba (2006) esitleti Cannes’i festivalil ja see võitis Bilbaos Zinebi filmifestivalil parima dokumentaalfilmi “Kuldse Mikeldi”. 2009. aastal osales Andreas tuntud Cannes’i Cinefondation Residence Festivalil, kus ta töötas välja oma esimese mängufilmi The Revenants (2013) ja mis esilinastus 63. Berlinale’il ja esitleti New Yorgis MoMA-s. 2014. aastal oli Andreas Stuttgarti Akademie Schloss Solitudem kunstnik-resident, kus ta töötas välja ja filmis oma teise mängufilmi Le Juge koos prantsuse näitleja ja filmirežissööri Jacques Nolot’ga peaosas.
Bolm ja Börcsök on teinud koostööd aastast 2017. Nad tegid koostöös dokumentaalfilmi Liikumise kunst, mis portreeris kolme üle 90-aastast Budapesti tantsijat. Nende filmil põhinevat lavastuslikku videoinstallatsiooni Figuring Age esitleti muuhulgas Moving in November festivalil Helsingis ja ImPulsTanz festivalil Viinis, kus see pälvis tähelepanu ja sau Ungari sõltumatu etenduskunstide Rudolf Lábáni eriauhinna. Lavastus on valitud Aerowaves ‘Twenty23 Artists’ võrgustiku ja festivalile ja Impulse teatrifestivalile ning tuuritab praegu üle Euroopa.
Sõltumatu Tantsu Festivalist (STF) loe lähemalt SIIT
Toetajad: Die Irritierte Stadt Festival of Arts, Montag Modus Collegium Hungaricum Berlin, PACT Zollverein Atelier No.63 – Experimental Platform for the Arts, Hellerau – Europäisches Zentrum der Künste – Residency Program, Neustart Kultur – an initiative for the Federal Commissioner for Culture and Media as part of the support program DIS- TANZEN, an Umbrella Association for dance in Germany. Goethe Instituut.
Lavastus on osaliselt välja töötatud Boris Charmatz/Terrain performatiivse näituse “20 Dancers for the XX Century” raames.
Video loomist on toetanud: Tanzfonds Erbe – an initiative by German Federal Cultural Foundation, La Musée de la Danse, Rennes, Senatsverwaltung für Kultur und Europa, Berlin
Erilised tänusõnad: teose pealkiri on laenatud Antoloogiast: Figuring Age – Women, Bodies, Generations toimetatud Kathleen Woodward poolt sellega avaldame tänu kõigile raamatu autoritele.
Kunstnikuid esitletakse Aerowaves võrgustiku raames, mis on kaasrahastatud Euroopa Liidu poolt.